ČR
Při dopravních nehodách na českých silnicích zemřelo v loňském roce 16 dětí, z toho 12 v roli spolujezdce osobního automobilu. Smutnou statistiku má i rok 2018, kdy si autonehody vyžádaly 19 dětských životů, v 11 případech děti umíraly jako spolujezdci. Je na řidičích a dospělých, jak správně usadí malé účastníky silničního provozu do autosedaček. Mnozí z nich mají v tomto směru stále mezery. Riskují tím ale život dítěte. Povinnost používání zádržných systémů je v České republice přitom dána zákonem, a to do váhy 36 kg nebo výšky 150 cm.
„Berte především ohled na výšku dítěte, která určuje, zda je bezpečnostní pás umístěn tam, kde má. Musí vést přes klíční kost, nikoli přes krk či rameno,“ zdůrazňuje Markéta Novotná, metodik dopravní výchovy Týmu silniční bezpečnosti. Výběr dětské autosedačky by rodiče neměli nijak podcenit. Myslet by měli především na bezpečnost. Na trhu je nepřeberné množství od těch kvalitních, méně kvalitních i zcela nevyhovujících, které mohou nalákat na nízkou cenu. Na druhou stranu je dobré myslet rovněž na to, že i typy autosedaček pro náročné jsou bezpečné jen tehdy, když jsou správně použity. Podle Markéty Novotné je vhodné zvážit několik kritérií.
„Zjistěte si, zda vámi vybraný model splňuje základní normu, laicky řečeno, jestli splňuje minimální bezpečnostní nároky. Dále také to, jak uspěla při zátěžových testech, to znamená, jestli se například při zkušebním nárazu nějak nezdeformovala. Tyto údaje jsou uvedené na štítcích dětských autosedaček. Dobrá je také zkouška přímo ve vašem autě, protože každé vozidlo má jiný druh sedaček, jejich sklonu, výšky sedáku,“ radí Markéta Novotná.
Za chvíli jsme tam
Poutat se musíme na každou vzdálenost. Zní to jako klišé, ale stále se v provozu najdou jedinci, kteří pásy ignorují. „Při našich návštěvách ve školkách a školách nám děti na sebe a své rodiče někdy prozradí, že se občas v autě nepoutají. Když s nimi rozebíráme, jaké k tomu mají důvody, uvádí: když jedeme jenom kousek, když tam budeme za chvíli, když projedeme jenom touhle ulicí a jsme tam. Ty příklady se pořád dokola opakují. A my jim znovu připomínáme, že poutat se musí vždycky. Myslet by na to měli ale hlavně jejich rodiče, protože to oni za ně zodpovídají, ale především jim tyto chyby předávají,“ říká Novotná.
Nestačí udělat „cvak“ pásu do spony
Poutání pásem má své bezpečnostní zásady. Mezi ty hlavní patří správné vedení pásu (klíční a hrudní kost, boky), dotažení pásu do těsné blízkosti s tělem a narovnání rozložení pásu. Pod pásem bychom neměli mít umístěny žádné pevné předměty (pero/propiska, spona pásku, zapalovač, klíče apod.). „Mnozí nevědí, jak je v zimním období nebezpečné poutat děti v zimních bundách. Pás má být opravdu co nejvíce v kontaktu s tělem,“ pokračuje Markéta Novotná. Nejen u dětských sedaček neopomíjejte také nastavení hlavové opěrky, která by měla být vždy minimálně v úrovni temene hlavy, lépe však alespoň dva centimetry nad úroveň.
Už tam „budem“?
Ať se chystáte na lyže do zahraničí nebo pouze na cestu do školy, zkraťte si cestování s dětmi autem bezpečněji. Volné předměty ve vozidle mohou být při dopravní nehodě život ohrožující.
„Tablet nebo telefon v ruce dítěte při jízdě? Klid na cestu sice máte, ovšem na úkor bezpečnosti. Při prudkém zabrzdění nebo čelním nárazu předměty až několika znásobí svou váhu vlivem základních fyzikálních zákonů. I dospělý by neměl šanci předmět v ruce udržet. Při nehodě se z tabletu může stát vozem létající zbraň,“ upozorňuje Jan Polák, ředitel Týmu silniční bezpečnosti. Děti tedy zabavte měkkými hračkami, slovní hrou nebo s nimi rozebírejte situaci na silnici. I tímto způsobem je učíte základy dopravní výchovy.